Ruszyła czwarta edycja konkursu Data Ninja. Na studentów czeka 10 tysięcy zł!

Czwartek, 8 listopada 2018 — 7 listopada wystartowała czwarta już edycja konkursu Data Ninja organizowanego przez Grupę OLX wspólnie z Politechniką Poznańską. Podobnie jak w zeszłym roku, w konkursie będą mogli wziąć udział studenci z całej Polski. Rywalizacja jak zwykle odbywa się w obszarze sztucznej inteligencji. Tym razem wyzwanie polega na usprawnieniu procesu wyszukiwania ogłoszeń. Na zwycięzców czeka 10 000 złotych do podziału i staże w Grupie OLX.

Uczestnicy tegorocznej edycji konkursu Data Ninja będą mieli za zadanie pomóc użytkownikom znaleźć interesujące ich ogłoszenia. Za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji będzie trzeba usprawnić proces wyszukiwania serwisu OLX pod kątem precyzji wyszukiwania, przewidując najbardziej istotne zapytania dla każdego z ogłoszeń. W dziedzinie uczenia maszynowego problem ten jest znany jako klasyfikacja wieloetykietowa (multi-label classification).

Aż do końca stycznia 2019 do konkursu mogą zgłaszać się uczestnicy indywidualni oraz zespoły dwuosobowe. Zawodnicy będą pracować na danych pochodzących z ogłoszeń oraz logów (dzienników) wyszukiwarki OLX. Uczestnicy będą mieli cztery miesiące na przygotowanie swojego modelu. Wszystkie informacje o zasadach konkursu dostępne są na stronie dataninja.olx.pl. Przez cały czas trwania rywalizacji będzie można przesyłać tam swoje rozwiązania i śledzić ranking, który na bieżąco będzie pokazywał czyje rozwiązanie najlepiej działa na fragmencie danych testowych. Rozwiązanie konkursu i wyłonienie zwycięzców nastąpi w marcu 2019 roku.

- To super sprawa – mówi Szymon Tuzel, jeden z finalistów zeszłorocznej edycji – ten konkurs daje możliwości przećwiczenia wiedzy z zakresu przetwarzania danych w praktyce, na prawdziwych danych. Nie ma wielu takich rywalizacji.

Grupa OLX organizuje konkurs Data Ninja we współpracy i pod patronatem Politechniki Poznańskiej (Zakład Inteligentnych Systemów Wspomagania Decyzji) oraz Amazon Web Services - właściciela najpopularniejszej i najchętniej wykorzystywanej przez firmy chmury obliczeniowej. Dzięki temu drugiemu partnerowi uczestnicy otrzymają możliwość przetwarzania danych i uczenia swoich algorytmów przy użyciu potężnej chmury obliczeniowej. Patronami medialnym wydarzenia są Radio Afera i "Życie Uniwersyteckie".

Regulamin konkursu oraz zgłoszenia na dataninja.olx.pl

OLX Group tworzą trzy największe w Polsce serwisy ogłoszeniowe: OLX.pl, OTOMOTO i Otodom. W Poznaniu pracuje ponad trzysta osób, które odpowiadają za rozwój serwisów pod szyldem OLX w dziesięciu krajach na świecie. Miliony użytkowników, którzy odwiedzają strony z ogłoszeniami generują ogromne ilości danych.

Historia konkursu Data Ninja obfituje w sukcesy. Laureaci poprzednich edycji odbyli staże w serwisie OLX, ich rozwiązania stały się częścią platformy OLX, a część osób zdecydowała się związać swoją karierę zawodową z firmą i dołączyć do oddziałów w Poznaniu i Berlinie. Algorytm zaprojektowany w ramach pierwszej edycji konkursu w roku 2014/2015 stanowi obecnie istotną część algorytmu moderacji OLX. Efektem drugiej edycji był model przypisujący kategorie do ogłoszeń - ten również jest używany przez użytkowników OLX. Natomiast w ramach zeszłorocznej edycji powstał algorytm przewidujący ilość odpowiedzi na ogłoszenie, który jest w tej chwili przygotowywany do integracji z platformą.