Kobiety pracują za darmo ponad dwa miesiące każdego roku - mówi OLX w najnowszej kampanii
Kobiety i mężczyźni w pracy powinni być traktowani równo. Kompetencje nie mają płci i tylko one powinny decydować o wysokości wynagrodzenia, prawie do awansu czy powierzonej odpowiedzialności. W Dzień Kobiet przypomina o tym OLX w prowokacyjnej kampanii.
Równość płci w miejscu pracy to jej główny przekaz. - Na temat równości w pracy toczy się od dawna mainstreamowa debata, która uświadamia skalę i wagę problemu. OLX zajmuje w niej głos jako największy serwis z ogłoszeniami o pracę w Polsce. Chcemy mówić o ważnych sprawach dla rynku, a do tych z pewnością należą wyzwania, z którymi mierzą się kobiety w pracy - mówi Paulina Rezmer, PR Specialist w OLX.
Kobiety pracują średnio 68 dni bez wynagrodzenia. Wynika to z różnicy w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn, która wynosi 18,5% - zgodnie z danymi publikowanymi przez GUS*. - Niejako dopiero 8 marca każdego roku jest dniem pierwszej wypłaty dla kobiet w Polsce - wyjaśnia zamysł twórców kampanii Artur Leśniak, senior strategy planner w agencji 180heartbeats + JUNG v MATT.
Bez jaj - kwitują więc ten smutny fakt kobiety i pracownice pewnej korporacji w viralowym filmie OLX. Zabiegiem słownym i dosłownym. W bohaterki kampanii wcieliły się: Olga Bołądź, Olga Kalicka, Katarzyna Pakosińska, Tamara Arciuch, Paulina Mikuła i Agnieszka Rylik.
O nierówności mówimy wtedy, gdy kobiety mają takie same jak mężczyźni kompetencje, a otrzymują niższe wynagrodzenie za wykonywanie dokładnie tej samej pracy. - Nie chodzi tylko o pieniądze. To przede wszystkim poczucie, że nasza praca, nasze doświadczenie i umiejętności są mniej warte. Chciałabym żeby ten film, który porusza wszystkie aspekty tej nierówności był głosem w dyskusji, który uświadomi ludziom jak złożony jest to problem i co ze sobą niesie - podkreśla Julia Rogowska, reżyserka filmu.
Oprócz luki płacowej równość powinna dotyczyć także innych sytuacji w życiu zawodowym: szans na awans, rozwój zawodowy, powierzonych zadań i odpowiedzialności. Stąd bohaterki kampanii ironizują o takich nierównościach jak szklany sufit, lepka podłoga, tokenizm czyli pozorne dzielenie się władzą, aksamitne getto, kiedy pewne obowiązki czy zawody są zastrzeżone tylko dla kobiet lub mężczyzn. Przeciwdziałanie tym zjawiskom to realizacja podstawowych standardów w miejscu pracy - sprawiedliwości, uczciwości, wzajemnego szacunku oraz prawa pracy. Chodzi także by kobiety i mężczyźni odrzucili krzywdzące stereotypy, dostrzegli, że równe szanse to zawodowy rozwój dla wszystkich. Oprócz spotu, problemy te poruszono także w dodatkowych video kampanii, w serwisie bezjaj.org.pl.
W styczniu 2020 kategorię Praca w serwisie OLX odwiedziło 3,3 mln unikalnych użytkowników (Gemius/PBI styczeń 2020).
* Raport Głównego Urzędu Statystycznego z 2018 r. p.t. Różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce w 2016 r.